Thread Back Search

سجل مرورك بمثل شعبي من بلدك او مقولة اعجبتك ذات معنى .

اضافه رد
  • 5 - 2 - 2012 | 12:33 AM 1834 شموسه's Avatar شموسه
  • اعجبتني فكرة موضوع لتبادل الثقافات بين البلدان
    كل عضو يحب يشارك معنا يسجل حضوره بمثل شعبي من بلده او مقوله اعجبته تحمل معنى جميل .
    اتمنى تفاعل الجميع معي بهالموضوع .

    وراح بلش بنفسي
    انا من فلسطين

    في مثل عندنا بفلسطين بيقول

    حبيبك بتهضمله الزلط
    وعدوك بتوقفله على الصح والغلط


    مع تحياتي

    شموسه

    __________________

  • 5 - 2 - 2012 | 12:34 AM 1834 شموسه's Avatar شموسه
  • اعـجبـنـي ســـــــؤال من رجل حــگـيـم
    ::
    ::
    ::
    ::
    ... ... ::
    ::
    ::
    ::

    مــٱهــو الـصـعــب ---- ۆ مــٱهــو الـقــٱســي

    قــال الــصـعــب فــي الــدنــيــا :-
    ٱن تـگــســب شـخــصــٱ وٱحــداً ... ۆ تــخـســر الـكــل لأجــلــه ..
    .
    .
    وٱشــد القـســوھ :-
    ٱن يـتـرگـگ هـذٱ الـشـخـص ۆتـتــذكــر ٱنـگ تـركـت الـكــل لاجــلــه.


    شموسه
  • 5 - 2 - 2012 | 12:39 AM 1834 همس الحنين's Avatar همس الحنين
  • دايما افكارك مميزه يا مامي شموسه


    وانا هقول المثل ده


    بيع الجمال واشترى خفة الجمال كتيير بس الخفيف صدفة
  • 5 - 2 - 2012 | 2:26 AM 1834 ألًأ دٌمَـ عُ ــة أمَيُ's Avatar ألًأ دٌمَـ عُ ــة أمَيُ
  • الله عالفكرة الجنان يا ماما شمووسة

    وانا هقول

    الزيت يخرج من الزيتونه والفاهم يفهم من لغوة الطير واللي ما يخرج كلمتو موزونه يخليها في قلبو خير
  • 5 - 2 - 2012 | 2:29 AM 1834 همس الحنين's Avatar همس الحنين
  • ان كان الكلام من فضه فالسكوت من ذهب
  • 5 - 2 - 2012 | 10:47 AM 1834 ألًأ دٌمَـ عُ ــة أمَيُ's Avatar ألًأ دٌمَـ عُ ــة أمَيُ
  • يا جماعه هو المثل لازم يكون شعبي يعني هيكون جزائري بالنسبه لياا

    وانا اشك انكم تفهموو

    بيقول المثل

    اللي يحبنا نحبوه ونحطوه على راس عمامه واللي يكرهنا نكرهوه وننسوه اليوم القايمه

    لعمامه= حاجه زي التاج
  • 5 - 2 - 2012 | 10:55 AM 1834 نوور's Avatar نوور
  • الله ع الفكرة الجنان دى يا مامى

    وبجد امثال حلوة اوى يا شموسة ويا سوسو ويا نوفا

    ونقول

    متل عراقى

    الحجارة الى متعجبك تفشخك
توقيت مصر :
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions Inc.
SEO by vBSEO

تصميم النور اونلاين لخدمات الويب المتكاملة